revalideren bij artrose

Verminder je pijn en verbeter je dagelijks functioneren

Artrose revalidatie Apeldoorn

Artrose is de meest voorkomende reumatische aandoening aan het bewegingsapparaat. Bijna 1,5  miljoen mensen in Nederland hebben artrose en komt 2 tot 3 keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Heup- en knieartrose zijn, naast schouderartrose en handartrose, de meest voorkomende vormen van artrose in Nederland. Bij artrose gaat het kraakbeen in het gewricht in kwaliteit achteruit. Het wordt dunner, zachter en brokkelig. Kraakbeen bevat geen zenuwen en kan daardoor geen pijn doen. Pijn door artrose komt dus waarschijnlijk door andere veranderingen in en rond je gewricht. Naast de kraakbeenschade ontstaan veranderingen in het bot direct onder het kraakbeen. Bij mensen met heup- of knieartrose kan een multi-disciplinair behandelplan, een combinatie van fysiotherapie, diëtiek en podotherapie, zeer effectief zijn bij verbeteren van het fysiek functioneren en het verminderen van pijn. Maar dit is niet altijd nodig. Onze artrose fysiotherapeuten zijn specifiek geschoold en bepalen samen met u of diëtiek en/ of podotherapie nodig is. Zij hebben ‘state of the art’  kennis van de aandoening artrose en het verloop. Onze artrose fysiotherapeuten nemen deel aan een onderzoek (JIGSAW-E) van Erasmus MC en LUMC naar een model voor consultatie van artrose patiënten, en implementatie van kwaliteitsindicatoren voor de artrose zorg. U kunt bij ons terecht met een verwijzing van je arts voor fysiotherapie revalidatie bij Artrose in onze praktijk in de wijken De Maten, Osseveld en Zuidbroek.

Programma

Ons revalidatieprogramma bij heup of knie artrose duurt 12 weken. 12 fysiotrainingen en evaluaties, met optionele consulten bij de diëtist en podotherapeut.

Deelnemen

Je kunt bij ons individueel of in een klein groepsverband deelnemen aan artrose revalidatie. Je hebt wel een verwijzing van je huisarts of praktijkondersteuner nodig.

Vergoeding

12 fysiotrainingen en evaluaties eenmalig uit je basisverzekering ten koste van je eigen risico. Optionele consulten diëtiek en podotherapie uit je aanvullende verzekering.

Wat is artrose?

Artrose is een vorm van reuma waarbij het hele gewricht betrokken is. In een gewricht komen twee botten bij elkaar. Om te zorgen dat deze botten soepel langs elkaar heen glijden, zitten er op het uiteinde van de botten schokdempende laagjes kraakbeen. Het gewricht wordt bij elkaar gehouden door banden en een gewrichtskapsel. Aan de binnenkant van het kapsel zit een slijmvlieslaag, ook wel synovium genoemd. Deze slijmvlieslaag produceert vocht (synoviaalvocht) dat werkt als smeermiddel. Bij artrose worden de lagen kraakbeen dunner, zachter en brokkeliger. Kraakbeen bevat geen zenuwen en kan daardoor geen pijn doen. Als het kraakbeen volledig verdwijnt, schuiven de botten direct over elkaar. Het bot onder het kraakbeen wordt dikker en breder. Aan de randen van het gewricht vormen zich benige uitgroeisels: osteofyten. Deze osteofyten beperken soms de beweeglijkheid van je gewricht. In veel gewrichten met artrose is er ook een lichte ontsteking van de slijmvlieslaag in het gewricht. Dit kan leiden tot pijn en lichte zwelling of warmte van het gewricht. De ernst van de ontsteking wisselt. Soms veranderen zenuwen in het gewricht, wat pijn veroorzaakt. Daarnaast komt het regelmatig voor dat spieren rondom het gewricht verzwakken en doen de pezen om het gewricht pijn. Artrose kan je in 1 gewricht krijgen, maar kan ook in meerdere gewrichten voorkomen. Er zijn gewrichten waarin het vaker voorkomt zoals in de knieën, de heupen, de gewrichten in de nek en onderrug, de duim, de vingers en de grote teen. Ondanks veel onderzoek is onbekend wat de oorzaak van artrose is. Wel staat vast dat er verschillende factoren zijn die invloed hebben op het krijgen van artrose zoals erfelijkheid, geslacht en overgewicht.

Knie Artrose Kraakbeen

Wanneer artrose revalidatie?

Voelen je gewrichten stijf aan? Doet het ook pijn wanneer je ze beweegt? Hebt je daardoor moeite met lopen? Je denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteiten te vermijden en daarmee pijn te verminderen. Het omgekeerde is waar! Het is juist extra belangrijk om te blijven bewegen wanneer je artrose hebt. Fysiotherapie bij heup- of knieartrose is, in combinatie met voorlichting/advies, een belangrijke pijler in de behandeling van artrose. En kan zeer effectief zijn in het verbeteren van je fysiek functioneren, het verminderen van je pijn en daarmee de kwaliteit van jouw leven verbeteren. Soms is educatie en beweegadvies om een gezondere leefstijl te ontwikkelen voldoende. Maar als je zelf niet in staat bent een gezondere leefstijl te ontwikkelen helpen wij je met ons Artrose revalidatieprogramma. Je wordt geïnformeerd over gezondheidseffecten van bewegen, specifiek met een aandoening als artrose. Ook de nadelen van bewegen worden besproken en deze proberen wij samen met jou om te buigen naar voordelen.

Minder gewrichtspijn en stijfheid

Artrose revalidatieprogramma

Voor mensen met heup en/ of knie artrose hebben wij een speciaal artrose revalidatieprogramma ontwikkeld, waarmee we jou in 12 weken kunnen leren om de complicaties van artrose te verminderen. Onze artrose fysiotherapeut stelt voor jou een persoonlijk trainingsprogramma op (eventueel in overleg met diëtist en podotherapeut) om te werken naar een gezondere leefstijl op het gebied van beweging en eventueel voeding.
Tijdens ons artrose revalidatieprogramma leer je op de juiste manier te bewegen. Door regelmatig te bewegen en de juiste oefeningen te doen, kunnen je gewrichten en spieren langer en beter functioneren. De pijn kan verminderen en je kunt langer mobiel blijven. Samengevat zorgt bewegen bij artrose voor de volgende voordelen: je krijgt meer kracht, je lenigheid verbetert, het vertrouwen in jouw lichaam neemt toe, je klachten worden minder hevig of treden minder snel op, je voorkomt vermoeidheid en verbetert het concentratievermogen, het risico op klachten door stress neemt af, bewegen gaat na verloop van tijd beter en gaat in het dagelijks leven passen. Deze activiteiten hebben gemeen dat ze je de balans leren herkennen tussen wat je aankunt en wat je doet. Op die manier werk je gericht aan een verbetering van je klachten en leer je omgaan met je beperkingen.

Met een aanvullend programma voor thuis stimuleren wij jou om ook buiten de contactmomenten in de fysiotherapiepraktijk actief te zijn. Je wordt geïnformeerd over de gezondheidseffecten van bewegen, specifiek met een aandoening als artrose. Ook de door jou ‘ervaren’ nadelen van bewegen worden besproken en die proberen wij om te buigen naar de voordelen van meer bewegen. Onze artrose fysiotherapeut (eventueel in overleg met diëtist en podotherapeut) bepaalt samen met jou de haalbare doelen. Het programma wordt aangepast aan jouw mogelijkheden en capaciteiten om meer gericht te gaan bewegen. Indien gewenst blijven wij jou na het programma van 12 weken met een aanvullend halfjaarlijks evaluatieprogramma begeleiden.

Hoe is het programma opgebouwd?

Het programma duurt 12 weken met intensieve individuele begeleiding en fysiotrainingen. Tussentijds en aan het eind van deze 12 weken zijn er 2 evaluatie momenten bij de artrose fysiotherapeut. Het programma is als volgt opgebouwd:

1. Aan de hand van een verwijsbrief neemt de fysiotherapeut een intake af en worden jouw persoonlijke doelen besproken;
  2. Daarna word je getest, worden er vragenlijsten afgenomen en wordt er een beweegprogramma samengesteld voor thuis en voor de trainingen bij de fysiotherapeut;
  3. Vervolgens word je 12 weken intensief begeleid met 12 fysiotrainingen en 2 evaluatiemomenten Indien wenselijk een consulten bij de dietist en podotherapeut;
  4. Na de 12 weken kun je blijven bewegen met fysio fitness of zelfstandig met een beweegprogramma en onze fysio app;
  5. Na een jaar kunnen we, indien gewenst, de halfjaarlijkse evaluatiemomenten bij de fysiotherapeut en dietist voortzetten.
Wat is het doel van het programma?

Het doel van ons programma is om jou in 12 weken een gezonde leefstijl aan te leren, zodat;

• jij je fitter voelt, waardoor je thuis en op je werk beter functioneert;

• je inzicht krijgt in beter en regelmatiger bewegen;
  • je complicaties verminderen en je minder pijn ervaart;
  • je meer zelfvertrouwen en ziekte inzicht krijgt.
Wat levert het programma mij op?

Ons artrose revalidatieprogramma kan jou veel opleveren voor nu en in de toekomst:

• Artrose complicaties en het risico op artrose complicaties verminderen;

• Verbetering van je uithoudingsvermogen, spierkracht en balansgevoel;
  • Verbetering van je algemeen welbevinden, doordat jij je fitter voelt;
  • Verbetering van je lichaamssamenstelling, gewicht en voedingspatroon;

Deelnemen aan artrose revalidatie

Heb je heup en/ of knie artrose en ben je ouder dan 18 jaar? Dan kun Je deelnemen aan ons artrose revalidatieprogramma om de complicaties van artrose te verminderen. Om te starten met ons artrose revalidatieprogramma heb je wel een verwijzing van je huisarts of praktijkondersteuner nodig.

Is artrose revalidatie iets voor mij?
  • Je hebt heup en/ of knie artrose en je bent je ouder dan 18 jaar;

• Je voldoet niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen;*
  • Je bent gemotiveerd om je leefstijl aan te passen;
  • Je bent je gemotiveerd om te gaan bewegen.

*De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NBBG) is om, tenminste vijf dagen per week, 30 minuten per dag matig intensief te bewegen. Om te voldoen aan de Fitheidsnorm is het nodig om drie maal per week tenminste 20 minuten intensief te bewegen. Bij de Combinorm voldoet men aan de NNGB, de Fitheidsnorm of aan beide.

Wordt artrose revalidatie vergoed?

Ons artrose revalidatieprogramma bij heup en knie artrose wordt, eenmalig gedurende 12 maanden, volledig vergoed uit de basisverzekering ten koste van het eigen risico. Controleer zelf bij je zorgverzekeraar wat je eigen risico is en hoeveel eigen risico je al gebruikt hebt. De optionele consulten bij de diëtist en de podotherapeut worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Je kunt starten met ons artrose revalidatieprogramma na verwijzing door jouw huisarts of praktijkondersteuner. Wij helpen je graag verder!

Jeanne Brinkman - Artrose Fysiotherapeut Apeldoorn

Jeanne Brinkman

Izaak van Hunnik - Artrose Fysiotherapeut Apeldoorn

Izaak van Hunnik

Marjo Sloot - Artrose Fysiotherapeut Apeldoorn

Marjo Sloot

Dirk-Jan Veenhuis - Artrose Fysiotherapeut Apeldoorn

Dirk-Jan Veenhuis

Sarina Brummel - Diëtiste Apeldoorn de Maten

Jeroen Mulder

Podotherapeut

Sarina Brummel - Diëtiste Apeldoorn

Anouk van der Linden

Diëtiste

Meer weten over artrose revalidatie?